Jeg ved ikke, hvordan du har det med faglitteratur. Jeg har selv i mange år haft det svært med det.
Jeg havde ofte en oplevelse af ikke at kunne relatere til praksis i forhold til bogen, og ofte forstod jeg ikke, hvad meningen var. Jeg oplevede, at skulle sidde konstant med en fremmedordbog, og oplevede gang på gang at sidde og slå de samme ord op igen og igen, fordi jeg ikke kunne huske, hvad de betød.
Der var ofte tegninger eller diagrammer som skulle understøtte teksten. Dem forstod jeg heller ikke.
Kan du huske Gummi Tarzan? Når han skulle læse, blev bogstaverne til myrer der myldrede rundt på papiret, så han blev forvirret. Sådan havde jeg det også.
Tilsammen gav det mig en følelse af at være dum og inkompetent, og ofte gav jeg op.
For nogle år siden gik jeg i gang med en videregående uddannelse i almen pædagogik. Her skulle der virkelig læses faglitteratur, som skulle bruges i opgavesammenhæng, og da var det jo tvingende nødvendigt at forstå budskabet i bøgerne.
Undervejs gik det op for mig, at det var rigtig stor forskel på faglitteraturen og forfatternes måde at kommunikere på. Det opdagede, til min meget store glæde, at det ikke handlede om, at jeg var dum eller inkompetent, men om noget helt andet 🙂
Jeg fandt ud af, at det handlede om følgende:
- Havde jeg erfaringsgrundlag i forhold til det, der blev beskrevet i bogen? Hvis ja, så var det let læst! Hvis nej, så var det svært at omsætte, fordi jeg ikke havde noget at hæfte det beskrevne op på.
- Kunne jeg relatere til det sprogvalg, der blev brugt i bøgerne? Ja, hvis der blev brugt et sprog, som gav genklang i mig, og som skabte genkendelige billeder, som gjorde, at jeg kunne omsætte det skrevne. Nej, hvis jeg netop ikke kunne få sproget til at skabe genkendelighed i mig, og derfor blev det ”sort snak”.
Da jeg havde fået det afkodet, blev faglitteraturen nu et univers af stor berigelse og ikke mindst inspiration, og derudover sad jeg ind imellem med bøger, hvor jeg kunne tænke: ”Det kunne du da have skrevet, Hanne!” Så meget genkendelighed var der i det.
Jeg lærte følgende, og som jeg gerne vil give videre til dig:
- Skim bogen igennem og læs samt fordyb dig i det du forstår, eller det der griber dig. Når du forstår og bliver grebet, så er det fordi, der er noget i dig, der er klar til at blive vækket og uddybet. Læs den samme bog om et år, så vil du finde ud af, at der er mere der fanger dig, fordi du nu er klar til næste afsnit og den indsigt.
- Accepter at der er noget i bogen, du ikke forstår. Det kan være at den sprogligt er på et niveau, hvor du normalt ikke bevæger dig, eller at den ganske enkelt ikke taler ind i dig. Læg den væk hvis det bliver for meget 🙂
- Brug fagbogen som opslagsværk. Skim den igennem, og find ud af hvad bogen indeholder som hovedpunkter. Når du har brug for særlig viden inden for et felt, så tag fat i bogen og læs det der er aktuelt for dig lige nu. Det er rigtig svært at læse noget på forhånd, som man endnu ikke har erfaring inden for, eller endnu ikke har brug for at vide noget om endnu. Nu ved du, hvor du kan finde noget om emnet, når det bliver aktuelt.
- Iagttag og reflekter over din egen måde at læse faglitteratur på. Find det der virker og gør noget mere, så vil du opdage, at du gennem din helt egen måde at læse på bliver inspireret og får indsigt. Måske tænker du: Denne her bog kunne jeg have skrevet – så er det fordi du er på hjemmebane og har klart forstået bogens budskab 🙂
- Brug din intuition når du læser. Det kan godt være at du ikke tydeligt kan gengive, hvad bogens budskab er, men du kan have en intuitiv fornemmelse, som gør, at du forstår meget mere end du umiddelbart tror. Stol på din intuition 🙂
Fortæl lidt om, hvordan du læser faglitteratur, så du får det størst mulige udbytte. Det er det, der kaldes vidensdeling 🙂
Hej Hanne!
Jeg kan godt lide det, som du skriver om intuition. Jeg kan få en god fornemmelse af noget, ved at gribe en bog og skimte den. Pludselig kan jeg, hvis jeg er heldig, støde på noget i bogen, jeg bliver optaget af og som relaterer til et eller andet, jeg har hørt eller fornemmet. Ofte viser det sig, at jeg kort tid efter atter støder på emnet i fagblade, medier m.v.. Det er således altid godt at tilegne sig en FORforståelse, dermed sker det, at der dukker mere op, og jeg føler jeg er med på det sidste nye aktuelle inden for min faglige verden. Det giver god energi og lyst til at læse.
Hej Berit 😉
Det er pudsigt, hvordan man kan opleve det, du beskriver, med at der dukker mere op omkring et emne, man er eller bliver optaget af. Det er som om man følger en tråd uden at kunne se den.
Mange varme hilsner Hanne
Ups glemte lige dette
I sygeplejen har fagbøgerne stort set altid været skrevet meget forståeligt – undtaget anatomi, statistik etc det er man naturligvis nød til at lære udenad. Det er bare hårdt arbejde der må til – ikke så meget lysten der driver værket for mit vedkommende. Men nødvendigt for at være en god sygeplejerske
Mette Weber
Verdensborger, sundhedsplejerske og pendler mellem to verdensdele
Kunsten er at skive noget komplekst enkelt. Jeg skimmer en bog og får hurtigt et overblik om den rører og rammer mig. Jeg vælger når det er muligt og det er det heldigvis i mit liv… de fagbøger der har en personlig indfaldsvinkel, har eksempler fra praksis og hvor jeg ikke får serveret sandheder men refleksioner serveret forståeligt. Jeg har lært på Danmarks sygeplejerske højskole at bruge modeller og elsker dem. Når jeg selv anvender modeller gør jeg dem enkle.
Hej Mette 🙂
TAK for dit bidrag samt vidensdeling. Jeg har især hæftet mig ved din kommentar “…de fagbøger der har en personlig indfaldsvinkel, har eksempler fra praksis og hvor jeg ikke får serveret sandheder men refleksioner serveret forståeligt” – det er lige det der gør det sjovt og berigende at læse faglitteratur.
Mange varme hilsner Hanne
Supergode og kloge pointer Hanne – og ikke mindst nogle supergode råd:-) Det er på tide, at vi får afmystificeret det der med, at jo mere komplieret noget er at forstå jo klogere og mere “ophøjet” er det nok – ku du ikke sælge et oplæg til seminarierne, så du kunne hjælpe de studerende med at bruge faglitteraturen på den måde? det tror jeg, der kunne være god brug for… Anerkendende studieteknik <3
TAK! Jane, for roserne.
Jeg kunne vældig godt tænke mig at komme på seminarierne igen og undervise, og tager gerne et tema med der hedder det som du skriver 🙂
Der går lidt Kejserens nye klæder i faglitteratur ind imellem, og det gør at rigtig mange mennesker udvikler en modvilje mod at læse det. Og det er jo lidt spøjst at tænke på, hvor mange mennesker der ikke læser faglitteratur inden for vores fagområde, og så se på hvor meget der faktisk udgives.
Mange varme hilsner Hanne
hej Hanne.. det giver meget mening det du skriver her. Da jeg læste til eksamen og fik fat i bøger jeg ikke havde været omkring før, var det bestemt de ting jeg havde erfaring med jeg kunne relatere til. og ja det med at skimme og bruge bøger som opslagsværk er noget der skal læres.. til at starte med på mit studie læse jeg hver et ord og forstod jeg det ikke hvad der blev skrevet læste jeg igen og igen… og kunne alligevel ikke forholde mig til noget af det… men jeg har også lært mig selv efter det første års studie nu jeg skal læse og forstå og så gengive med egne ord..
håber det bliver lidt nemmere fremover med al den nye litteatur 🙂
go sommer ønskes du af Pia
og tak for gode ord her i blokken
Hej Pia 🙂
TAK for din kommentar og TAK fordi du så flot uddyber, inspirerer og vidensdeler.
Fortsat god vind med uddannelsen 🙂
God sommer ønskes du også.
Mange varme hilsner Hanne